rail-budget-2010

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रेल बजट 2010-11: खास बातें
24 Feb 2010, 1344 hrs IST,एजेंसियां  

 


 
तीर्थ स्थलों के लिए भारत तीर्थ ट्रेनें शुरू की जाएंगी। 
 


कैंसर पेशेंट्स को एसी3 में मुफ्त यात्रा। 

94 स्टेशनों को उन्नत बनाया जाएगा। 

निजी-सार्वजनिक भागीदारी के तहत छह नए पेय जल संयंत्र लगाए जाएंगे। 

रेलवे स्टेशनों पर आधुनिक शौचालय बनाए जाएंगे। 

लोगों की सहूलियत के लिए और टिकट खिड़की खोली जाएंगी। 

इंटरनेट से टिकट लेने पर स्लीपर क्लास के लिए सर्विस चार्ज घटा कर 10 रुपये किया। 

प्राथमिकता के आधार पर कोलकाता मेट्रो का विस्तार होगा, स्टेशनों का नाम बहादुर शाह जफर और टैगोर परिवार के सदस्यों के नाम पर होगा। 

प्रवासी मजदूरों के लिए कर्मभूमि ट्रेनें चलाई जाएंगी। अहमदाबाद से उधमपुर के बीच नई जन्मभूमि ट्रेन। 

महिला यात्रियों की सुरक्षा बढ़ाई जाएगी। 

पांच साल के भीतर सभी मानवरहित रेलवे क्रासिंग को मानव युक्त कर दिया जाएगा। 

सड़क ओवरब्रिज के अलावा और अंडरपास का निर्माण किया जाएगा 

रेलवे सुरक्षा बल में पूर्व सैनिकों की भर्ती होगी। 

महिलाओं के लिए मातृभूमि के नाम से नई ट्रेन। 

80,000 महिला कर्मचारियों के बच्चों के लिए शिक्षा सुविधाओं का विकास किया जाएगा 

गैंगमेन के लिए विशेष सुविधाओं की स्थापना की जाएगी।

रेलवे की कारपोरेट सामाजिक जिम्मेदारी के तहत लाइसेंसधारी कुलियों के लिए बीमा की सुविधा। 

भारतीय प्रौद्योगिकी संस्थान और रक्षा शोध और विकास संगठन के साथ मिलकर रेलवे शोध केंद्र की स्थापना की जाएगी। 

नीतियों के निर्माण में कर्मचारी संगठनों को शामिल किया जाएगा।
अत्याधुनिक सुविधाओं से युक्त अधिक अस्पताल खोल जाएंगे।
सिक्कम की राजधानी गंगटोक, रंगपो से रेल लाइन से जुड़ेगी।
अंडमान-निकोबार में पोर्ट ब्लेयर से दिगलीपुर के लिए ट्रैक बिछाई जाएगी।
हिमाचल प्रदेश के बिलासपुर से जम्मू-कश्मीर के लेह तक रेल लाइन का विस्तार होगा।
हाई स्पीड पैसिंजर कॉरिडोर के लिए नैशनल हाई स्पीड रेल अथॉरिटी का गठन होगा।
नई लाइनों के लिए 4411 करोड़ रुपये दिए जाएंगे।
अमरावती के पास वैगन मरम्मत हब बनाया जाएगा।
10 ऑटोमोबाइल एंसीलियरी हब बनाए जाएंगे।
रेलवे-परियोजना में जिस परिवार की जमीन ली जाएगी, उस परिवार के एक सदस्य को रोजगार। जबरन जमीन नहीं ली जाएगी।
पश्चिम बंगाल और बांग्लादेश के बीच विशेष ट्रेन का प्रस्ताव।
पूर्वोत्तर में विकास के लिए अलग से मास्टर प्लान बनेगा।
तेज गाड़ियों के लिए समर्पित यात्री (डेडीकेटेड पैसेंजर) कॉरिडोर बनाया जाएगा।
10 सालों के भीतर सभी रेल कर्मचारियों को आवास की सुविधा मिल जाएगी।
16 रुटों पर नई टूरिस्ट ट्रेनें लाई जाएंगी।
80 हजार नए वैगन खरीदेगी।
एसी सर्विस चार्ज 20 से 40 रुपए तक घटाया जाएगा।
अनाज और केरोसिन पर माल भाड़ा घटा।
21 ट्रेनों के रूट की लंबाई बढ़ेगी।
54 नई ट्रेनें नए फाइनांसियल ईयर (2010-2011) में शुरू की जाएंगी।
10 नई दुरंतो ट्रेनें चलाई जाएंगी।
माल भाड़े में कोई बढ़ोतरी नहीं होगी।
मुंबई में 101 लोकल ट्रेनें चलाई जाएंगी।
मोबाइल e- टिकटिंग की व्यवस्था होगी। आईआईटी जैसे बड़े शिक्षण संस्थानों और अदालतों, अस्पतालों में भी इसकी व्यवस्था होगी।
रेलवे एंप्लॉईज के लिए स्पेशल स्कीम्स लाई जाएंगी।
कॉमनवेल्थ गेम्स के मद्देनजर स्पेशल ट्रेन चलाई जाएंगी।
डबल डेकर ट्रेनें चलाई जाएंगी।
खिलाड़ियों को नौकरी की सुविधाएं उपलब्ध करवाएगी रेलवे।
एक साल में 1000 किलोमीटर ट्रैक बिछाने का काम पूरा होगा।
31 मार्च से पहले नई 117 ट्रेनें शुरू होंगी।
यात्री सुविधा के लिए 13 oo करोड़ रुपये।
रायबरेली कोच फैक्ट्री का काम एक साल में शुरू होगा।
कॉमनवेल्थ गेम्स के दौरान स्पेशल ट्रेनें चलेंगी।
रेलवे एंप्लाई के लिए कई योजनाएं शुरू होंगी।
रेलवे सुरक्षा को मजबूत बनाने के लिए आरपीएफ में होगा परिवर्तन।
छह वाटर बोटलिंग प्लांट शुरू करेगा रेलवे।
रेलवे के लिए विजन-2020 पेश करेंगी।
रेलवे के एंट्रेंस अब हिंदी-इंग्लिश के साथ उर्दू में भी होंगे।
रेलवे के किसी विभाग का निजीकरण नहीं होगा।
दूरगामी नीतियों के लिए विशेष फंड की जरूरत: ममता
पर्यटक स्थल रेलवे से जुड़ेंगा: ममता
ममता बनर्जी ने रेल बजट को सदन पटल पर रखा।
बजट पेश करने पहले ममता ने कहा लाभ से ज्यादाजरूरी है सामाजिक दायित्व निभाना।
Replies (4)

Dear Shilesh,

What about those who not know hindhi......

ENGLISH ME BAKI LOGO NE POST KIYA HAI BHAI 

YEH HINDI PREMI YO KA LIYE HAI 

Populist Budget..

Good to note that fares for "AAM JANTA"  not increased from so may years,,and continuation of same cult this time too..

 

Concessions for passengers in Mamata's rail budget

 
 
 
Mamata Banerjee presents Rail Budget
Mamata Banerjee presents Railway Budget 2010
 
NEW DELHI: The Railway Budget for 2010-11 on Wednesday proposed no increase in passenger fares and freight rates while reducing the tariff by Rs 100 per wagon in transportation of foodgrains, kerosene and fertilisers to tackle the price rise. 

The budget, presented by Railway Minister Mamata Banerjee in the Lok Sabha, also proposed to reduce the maximum limit of service charge on e-booking of tickets to Rs 10 for sleeper class and Rs 20 for AC class. The present maximum charge is Rs 15 and Rs 40 respectively. 

This is the seventh year in a row that passenger fares have not been raised. 

Announcing a slew of concessions for passengers, Banerjee proposed free travel for cancer patients going for treatment in three-tier AC and sleeper class and continuance of concessions for students of madrassas and journalists. 

The minister said 101 new suburban services will be introduced in Mumbai and more services will be launched in Kolkata and Chennai. 

A special train 'Sanskriti Express' to mark the 150th birth anniversary of Rabindranath Tagore will run across the country and also to Bangladesh. 

Special tourist trains called 'Bharat Teerth' will be started on 16 routes while six long-distance non-stop Duronto Express and four short-distance Duronto day trains will be introduced, the railway minister said. 

Referring to hardships faced by people because of the high food prices, Banerjee said, "I understand their distress. Despite Railways' own tight resource position I announce reduction of Rs 100 per wagon in freight charges for foodgrains for domestic use and kerosene. This is a small gesture to express our concern." 

While ladies special trains would be renamed 'Matribhoomi Specials', three unreserved trains named 'Karambhoomi specials' would be introduced along with new weekly express service 'Janmabhoomi Express' between Ahmedabad and Udhampur. 

New services to be introduced include 54 trains, 28 new passenger services, nine MEMU and eight DEMU services. The routes of 21 trains will be extended and the frequency of 12 trains increased. 

Other new projects include preliminary engineering-cum- traffic survey for north-south, east-west, east-south and south-south dedicated freight corridors. 

Six high-speed passenger train corridors have been identified to be executed through public-private partnership mode and a national high-speed rail authority will be set up for planning, implementing and monitoring these projects. 

The financial performance in 2009-10 shows that the loading target of 882 million tonnes is likely to be surpassed by eight million tonnes. 

Gross traffic receipts for 2009-10 have been kept at Rs 88,356 crore -- an increase of 10.7 per cent. The full impact of sixth pay commission has been fully absorbed within the railway resources and the current dividend liability will be fully discharged. Annual plan has been kept at Rs 40,284 crore, Banerjee said. 

Earlier, Mamata started her speech in the Lok Sabha saying, "Our objective is inclusive growth," adding that her main consideration in this year's budget was social responsibility rather than mere commercial viability of projects. 

"We have set our goals in the Vision 2020 document and we will achieve it," the minister said, referring to the document unveiled in December that has targeted making over 30,000 km of routes into double or multiple lines against 18,000 km today. 

"It is a fact that administrative and procedural delays discourage potential investors. We will need to overcome this. I am setting up a special task force for this," she said. 

"Special structure will be created for the new business model," she said. "But we will not privatise our railways. Indian Railways will remain with the government." 

At the same time, she also asked the private sector to refrain from what she called "typical negative approach" while dealing with the Indian Railways. "I am sorry to say this, this mindset has to change." 

Prime Minister Manmohan Singh, United Progressive Alliance (UPA) chairperson Sonia Gandhi, Leader of Opposition Sushma Swaraj and finance minister Pranab Mukherjee were among those in the house, presided over by Speaker Meira Kumar. 

This was Banerjee's fourth budget of her career as railway minister and the second for the United Progressive Alliance (UPA) government in its second straight term after being voted back to office in May last year. 

According to Banerjee, 117 out of the 120 new trains promised in her last budget will be flagged off by March 31, within a matter of seven months, which was a commendable effort. 

Seeking to give safety issues due consideration, the minister said there were a few cases of unfortunate accidents in the past and said these would be prevented by adopting the highest level of technology and manpower training. 

"Within five years, we will have 13,000 out of unmanned level crossings manned - 3,000 this fiscal and 1,000 in the coming fiscal," she said, referring to the high number of accidents at such crossroads. 

The budget came against the backdrop of the share of Indian Railways in the movement of goods, vis a vis truckers, falling from 24.07 percent in 2001-02 to 20.89 percent in 2008-09 and further to 19.32 percent in the first 10 months of this fiscal. 

Indian Railways runs the world's second largest network under a single management with a network of 64,099 route km to ferry 18.9 million passengers on 7,000 trains daily from 6,906 stations. It also runs 4,000 freight trains to carry 850 million tonnes of cargo. 


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